Oh no! Where's the JavaScript? Your Web browser does not have JavaScript enabled or does not support JavaScript. Please enable JavaScript on your Web browser to properly view this Web site, or upgrade to a Web browser that does support JavaScript.
Need for Speed (2019)
Need for Speed: Payback
Need for Speed: Edge
Need for Speed (2015)
Need for Speed: No Limits
Need for Speed (film)
Need for Speed: Rivals
Need for Speed: Most Wanted (2012)
Need for Speed: The Run
Shift 2: Unleashed
Need for Speed: Hot Pursuit (2010)
Need for Speed: World
Need for Speed: Nitro
Need for Speed: Shift
Need for Speed: Undercover
Need for Speed: ProStreet
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Porsche 2000
Need for Speed: Road Challenge
Need for Speed III: Hot Pursuit
Need for Speed II
The Need for Speed
EA PLAY 2019
PREZENTACJA NEED FOR SPEED 2019
Artykuły

Need for Speed Payback - Recenzja

Poprzedniej części Need for Speed, która ukazała się w 2015 roku zarzuca się wiele rzeczy: pozbawioną akcji fabułę, stosunkowo mały i zamknięty teren, trwającą non-stop noc czy niemrawą policję. Need for Speed Payback naprawia te i wiele innych kwestii, choć nie obyło się bez potknięć i jednego, sporego dzwonu.

Po przeciętnej fabule poprzednika, tym razem otrzymujemy historię z porządną dawką akcji, niczym z ostatnich części Szybkich i Wściekłych: kradniemy niezwykle drogiego Koenigsegga Regerę. Niestety, podczas ucieczki sami zostajemy oszukani i samochód trafia w ręce rządzącej miastem grupy, zwanej Familią. Prawowity właściciel Regery nie wsypuje nas, choć stawia jeden warunek: zemsta na Familii, z którą również nie ma najlepszych stosunków.

Niemego bohatera z poprzedniego Need for Speeda zastąpiły aż 3 zróżnicowane i bardzo wygadane postacie, które odzywają się nie tylko podczas przerywników filmowych, ale także w trakcie dowolnej jazdy i wyścigów reagując np. na wyprzedzanie przeciwników czy odległe skoki. To detale, ale wprowadzają w wyścigi życie - nie kierujemy samochodem z pozbawioną emocji kukłą, ale z żywą, reagującą na to, co się dzieje wokół niej postacią. Każdy z bohaterów specjalizuje się w określonych rodzajach wyścigów. Tyler to mistrz spritnów i dragów. Mac uwielbia drifty i off-road. Z kolei Jess jest specjalistką od pościgów i neutralizowania przeciwników. I choć każde z nich jest na sztywno przypisane do określonej konkurencji, to nie brakuje również misji, w których przełączamy się na bieżąco między nimi prowadząc co kilkadziesiąt sekund inny pojazd.

Akcja gry toczy się w Fortune Valley - to ogromny pustynny teren z wieloma kanionami i miastem Silver Rock wzorowanym na Las Vegas. Nowością w serii jest niemalże nieograniczona możliwość eksplorowania świata. Nie musimy już przemieszczać się drogami szczelnie ogrodzonymi przez barierki. Jeśli nie jest zbyt stromo, możemy bez przeszkód zjechać z utwardzonej nawierzchni i swobodnie pomknąć po pustynnych bezdrożach o dowolnej porze dnia i nocy. Przemierzając rozległe tereny Fortune Valley możemy się natknąć na wiele znajdziek. Są wśród nich dobrze znaczne z poprzednich odsłon billboardy, strefy prędkości czy skoki z ramp, ale jest też nowość w postacie wraków samochodów. Wygrywając kolejne wyścigi otrzymujemy informacje o lokalizacji pięciu wraków, z których możemy zmontować w pełni sprawne samochody. By tego dokonać, do każdego modelu musimy skompletować dodatkowe cztery części, których położenie wskazują niewielkie fragmenty map.


Need for Speed Payback Need for Speed Payback Need for Speed Payback

W Paybacku delikatnie zmodyfikowano sterowanie w stosunku do poprzednika - nadal jest arcade'owe, ale samochody już nie wpadają w poślizg na pierwszym lepszym zakręcie. Oczywiście, jeśli lubicie jak ja, każdy zakręt pokonywać bokiem, to jak najbardziej jest to możliwe dzięki kilku opcjom sterowania. Na kolejny plus należy zapisać tuning wizualny. Nie mam za złe Ghostom, że system edycji podzespołów wygląda identycznie jak w Need for Speed z 2015 r., bo jest najbardziej intuicyjny w serii i nie będzie mi przeszkadzało, gdy pojawi się w następnej odsłonie. Zwłaszcza, że studio znacznie zwiększyło liczbę dostępnych części i umożliwiło zaawansowaną modyfikację każdego spośród prawie 80 szczegółowo zaprojektowanych samochodów. I tu kolejne zaskoczenie: jeśli spodobała się Wam zróżnicowana pod względem osiągów i roczników lista pojazdów w Need for Speed (2015), to paybackową będziecie zachwyceni. Za sprawą Chevroleta Air Bel różnica między najstarszym, a najnowszym modelem przekracza 60 lat! Do tego po wielu latach do serii powróciły SUVy w postaci BMW X6 M czy Mercedesa-AMG G63.

Pościgi w Fortunę Valley można kochać i nienawidzieć. Wreszcie stróże prawa nie patyczkują się - pościgi są miodne i przypominają te z Most Wanted i Carbona! Radiowozy bardzo sprawnie i z zawziętością próbują nas zepchnąć na pobocze, unieruchomić impulsem elektromagnetycznym czy zramować przy pomocy jadących znad przeciwka opancerzonych furgonetek SWAT. Do tego dochodzą blokady oraz kolczatki. Niestety pościgi nie trwają w nieskończoność. Studio postanowiło pozbyć się radiowozów z jazdy dowolnej. Jeśli chcemy się zabawić z policją, musimy uruchomić jedną z kilkudziesięciu skrzynek-przynęt rozlokowanych w różnych częściach świata. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że te pościgi to nic innego jak próby czasowe z udziałem policji. Mamy wyznaczoną konkretną drogę i czas zwiększany przy przejeździe przez kolejne punkty kontrolne.

Na wstępie recenzji wspomniałem, że nie wszystko w Payback jest lepsze. Jednym z elementów, za które pokochałem poprzednią część był tuning osiągów. Mogliśmy wymieniać aż 21 części, które odblokowywały dodatkowe opcje tuningu. Były one dodatkowo opisane, co stanowiło pewną formę edukacji dla mniej doświadczonych fanów motoryzacji. Tuning osiągów w Paybacku to nic innego jak skok na nasze portfele. Przedstawiony jest w formie kart sześciu podzespołów, które możemy upgrade'ować przy pomocy kart z wyższym poziomem. Karty zdobywamy po wygraniu każdego wyścigu lub kupujemy w warsztacie za pieniądze z gry. Żeby nie było zbyt prosto, oprócz poziomów karty różnią się producentami. To dość ważna kwestia, ponieważ zgromadzenie trzech kart tego samego producenta dodatkowo zwiększa osiągi. Pojedyncze karty również mogą zawierać bonusy zwiększające moc podzespołów. Jeśli więc zależy nam na maksymalnej wydajności, to jesteśmy skazani do częstych odwiedzin warsztatów, bowiem ich asortyment jest rotowany co 10 minut. A jeśli nie chcemy czekać, możemy wymienić kartę na inną, losowo wybraną przez grę. Losowanie kosztuje 3 jednostki drugiej waluty. Tę walutę pozyskujemy ze sprzedaży kart oraz z tzw. dostaw. A z kolei dostawy zdobywamy w niewielkich ilościach w miarę postępu gry, a także kupujemy za prawdziwe pieniądze. Ten skomplikowany i nastawiony na losowość żywcem z gier free2play element spowodował, że warsztaty są jednym z ostatnich miejsc, do których podjeżdżam lub teleportuję się, co dodatkowo kosztuje mnie kilkaset $ waluty z gry.


Need for Speed Payback Need for Speed Payback Need for Speed Payback

Od ponad 10 lat w Need for Speed możemy grać z interfejsem w naszym ojczystym języku. W przypadku Payback EA Polska idzie o krok dalej i tym razem otrzymujemy profesjonalny dubbing. Polską mowę słychać zarówno w cutscenkach, rozmowach podczas jazdy, jak i w policyjnym radiu. Głosu użyczyło kilkadziesiąt osób, wśród nich Joanna Jędrzejczyk, O.S.T.R i Piotr Stramowski. Z początku czułem się nieswojo, ale po kilku wyścigach bardzo polubiłem rozszerzoną lokalizację, szczególnie że bohaterowie podczas wyścigów bywają bardzo rozmowni. Jedyną rzeczą, która przeszkadzała mi w tłumaczeniu to przekłady nazw Lig. Pomijam fakt, że nazw własnych nie powinno się tłumaczyć, to jeszcze sam przekład w tym przypadku był dość kulawy. I tak ścigamy się z Zablokowanym Drążkiem czy Huk-Bombą. Wracając jeszcze do dźwięków. Lista utworów jest dość zróżnicowana, choć nie rzuca na kolana. Daleko jej do pierwszego Most Wanted czy choćby The Run, którego ścieżka dźwiękowa moim zdaniem bardziej pasuje do klimatów pustynnego Forune Valley.

Odkąd serią zajmuje się Ghost Games, ma ono problemy ze stworzeniem trybu multiplayer na miarę tego z Most Wanted produkcji Criterion Games. W dwóch poprzednich produkcjach otrzymaliśmy AllDrive, który spajał tryb single z multi. Niby od 2015 roku mamy powrót Speedlist, ale mam wrażenie, że wciąż ten tryb jest tworzony po omacku. Brak różnorodności wyzwań, z jakimi mieliśmy do czynienia w Fairhaven, a także brak swobodnej jazdy między kolejnymi wyścigami to nie jest to, na co czekaliśmy.

Na koniec warto wspomnieć o grafice i wydajności. Gra ma niemalże identyczne wymagania co prawie dwuletni Need for Speed. Po części jest to zasługa coraz lepszej optymalizacji silnika Frostbite, który towarzyszy grom EA od kilku lat i z każdym rokiej staje się coraz bardziej doskonały. Z drugiej strony gra wygląda na pozbawioną graficznych wodotrysków. Miasto wygląda pięknie, ale i zarazem sztucznie poprzez nadmierną sterylność. Z oczywistych względów nie doświadczymy tu kałuż nadających miastu ponurego klimatu, z którymi mieliśmy do czynienia w poprzedniej odsłonie. Widać natomiast rezygnację przez Ghost Games z bardziej gęstego ulokowania naturalnych miejskich niedoskonałości jak porozsypywane śmieci, czy wyrastającej w pęknięciach płyt chodnikowych trawy. Zdecydowanie lepiej prezentują się samochody, które są zaprojektowane z najmniejszymi szczegółami.


Need for Speed Payback Need for Speed Payback Need for Speed Payback

Podsumowując, Need for Speed Payback jest bardzo udaną grą. Nie jest to najlepszy Need for Speed w historii, ale do tego tytułu brakuje już niewiele - moim zdaniem Payback plasuje się tuż za podium. Widać, że deweloperzy stanęli na wysokości zadania i naprawili wiele bolączek z poprzedniej odsłony. Otrzymaliśmy pełną akcji fabułę, jeszcze większą i bardziej zróżnicowaną listę samochodów z ulepszonym tuningiem wizualnym, ogromny, otwarty świat i agresywną policję. Do pełni szczęścia brakuje tylko przywrócenia tuningu osiągów z poprzedniej odsłony oraz niewielkiej poprawy w pościgach i multiplayerze.


Kopię gry dostarczył wydawca - Electronic Arts Polska

Inventer89 01. luty 2017 750 czytania 0 komentarze Drukuj

0 komentarze

Zostaw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Brak komentarzy. Może chcesz dodać swój?

Ostatnio poruszane tematy
 TematOstatni post
Need For Speed Underground 2
w Need for Speed Underground 2
71 9 Inventer89
22-05-2019 06:55
Obniżka na wykupienie 90dni...
w Need for Speed No Limits
33 2 suhotnik
20-05-2019 19:47
Pytanie o VIP Level 4
w Need for Speed No Limits
1339 6 suhotnik
19-05-2019 11:50
Download
w Need for Speed Carbon
207 1 Inventer89
04-05-2019 16:55
Przerywniki ze spolszczeniem
w Need for Speed Most Wanted
123 2 Wiatraczeg
26-04-2019 22:52
Uruchomienie gry na Windows 10
w Need for Speed Underground
657 6 Plajer
22-04-2019 02:00
Pleas update your nvidia ge...
w Need for Speed Payback
358 3 Kuchsee
18-04-2019 22:16
Nieprawidłowa zawartość kar...
w Need for Speed No Limits
344 2 suhotnik
01-03-2019 15:50
Problem z dźwiękami NFS U2
w Need for Speed Underground 2
253 2 Sivio
22-02-2019 20:13
Szukam Audi S4 B5 do UG2
w Need for Speed Underground 2
605 1 sejmo
16-02-2019 21:17
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.
nfszonka
nfszonka11 godziny temu
Też się nie mogę doczekać Smile
Danio
Danio11 godziny temu
Byłby lepszy, gdyby było jakieś info o NFS Wink
nfszonka
nfszonka12 godziny temu
Hejka misiaczki, jak mija weekend?
Kuchsee
Kuchsee2 dni temu
akurat payback jest latwiejszy na klawiaturze niż na padzie XD
A
AreQ2 dni temu
Jak się całe życie gra na klawiaturze to w nowe tytuły też da się grać. Nie chce mi się kupować specjalnie pada do 1-2 gier więc gram tak.
I
ilumix2 dni temu
Ja jeszcze niedawno grałem w payback na klawiaturze bo trochę mi się zeszło zanim znalazłem działający sposób na emulować DS3 na Windows 10.
Radzio
Radzio2 dni temu
Kto gra w gry wyścigowe na klawiaturze xdd Jeszcze w te starsze NFSy to jakoś dało radę, ale tera... panie Grin
Inventer89
Inventer892 dni temu
Na padzie do XO.
Kuchsee
Kuchsee2 dni temu
zakładam, że grasz na klawiaturze?
Inventer89
Inventer893 dni temu
Shift 2 - jedyny NFS, którego kupiłem i do dziś nie ruszyłem. W Shifcie 1 mam koło 42%. Po prostu nie ten typ gry. Ale zamierzam przejść obie gry na 100%.
MadaFaster
MadaFaster3 dni temu
I to brakowało w G2, ale dwójka też ma swoje plusy :p
MadaFaster
MadaFaster3 dni temu
Mnie tam jakoś pierwszy Grid bawił. Touge, Styl wolny w drifcie, wyścigi po SF i Le Mans w całym 24 godzinnym (co prawda przyspieszonym) cyklu to były naprawdę zajebiste rzeczy moim zdaniem
Kuchsee
Kuchsee3 dni temu
grid zawsze był średni, ta gra to jeszcze większy arcade niż nowe nfsy xDDD
Radzio
Radzio3 dni temu
Rozgrywkę z GRID widziałem i mi się nie podoba. Ani to Gran Turismo ani NFS Shift 2, jakoś nie czuję tego.
Radzio
Radzio3 dni temu
Mam nadzieję, że równo za tydzień tj. 29 maja coś się zadzieje Smile
Danio
Danio4 dni temu
Grid już pokazał gameplay (premiera we wrześniu), NFS pewnie będzie miał premierę w listopadzie, a tu dalej cisza Pfft
MadaFaster
MadaFaster4 dni temu
Też miło wspominam pierwszego Gdrida, ale po przeżyciach z G2 trochę boli mnie zmienili handling autek na złe xP
michciu1907
michciu19074 dni temu
Świetnie! Bardzo mnie cieszy że tą serię chcą reaktywować, bo miło ją wspominam Smile
MadaFaster
MadaFaster5 dni temu
Nom, motyw wyścigu w nocy + uszkodzenia jak wyrwany z S2U. I znowu tak harde arcade'owe sterowanie T_T
Radzio
Radzio5 dni temu
Nowy GRID zapowiedziany. Widzieliście? Strasznie mi przypomina Shift 2 Grin
I
ilumix5 dni temu
Na forum. Nawet gdy wybiorę "load more items" to nic się nie dzieje. https://imgur.com...
Pirr
Pirr5 dni temu
ilumix - a w którym konkretnie? Na forum, w showroomie, w dreamshotach czy gdzieś indziej?
I
ilumix5 dni temu
Inventer89 - w dziale Need for Speed Payback nie działa przejście na drugą stronę cały czas jest 1 z 2. Poza tym nie wiem czy to problem czy taka fizyka tego Nissana?
Inventer89
Inventer896 dni temu
ilumix - jeśli masz problem, poszukaj odpowiedzi na forum lub załóż nowy temat. 25. to sobota, więc raczej mało prawdopodobne.
Danio
Danio6 dni temu
Skoro nadal cisza o nowym NFS, to myślę, że ujawnią go 25 maja w 25 rocznicę serii Grin
Ostatnie komentarze
Ostatnio dostępni
A
AreQ
msg
Luqgreg
Luqgreg
msg
K
Kapigren
msg
S
syd761ox
msg
Danio
Danio
msg
G
Gwozdek
msg
MadaFaster
MadaFaster
msg
nfszonka
nfszonka
msg
I
ilumix
msg
B
Bordasec
msg
Inventer89
Inventer89
msg
Kakarotto18
Kakarotto18
msg
S
syd038tl
msg
Kuchsee
Kuchsee
msg
Pirr
Pirr
msg
S
skaater730
msg
michciu1907
michciu1907
msg
G
Gorovitz
msg
S
syd922sq
msg
milek334
milek334
msg
Mangatorh
Mangatorh
msg
Chad_MC
Chad_MC
msg
B
Broadwater7
msg
M
mic
msg
D
DiXXo
msg
Ankiety
Podoba Ci się nowa odsłona NFSZone.pl?