Oh no! Where's the JavaScript? Your Web browser does not have JavaScript enabled or does not support JavaScript. Please enable JavaScript on your Web browser to properly view this Web site, or upgrade to a Web browser that does support JavaScript.
Need for Speed (2019)
Need for Speed: Payback
Need for Speed: Edge
Need for Speed (2015)
Need for Speed: No Limits
Need for Speed (film)
Need for Speed: Rivals
Need for Speed: Most Wanted (2012)
Need for Speed: The Run
Shift 2: Unleashed
Need for Speed: Hot Pursuit (2010)
Need for Speed: World
Need for Speed: Nitro
Need for Speed: Shift
Need for Speed: Undercover
Need for Speed: ProStreet
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Most Wanted
Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Porsche 2000
Need for Speed: Road Challenge
Need for Speed III: Hot Pursuit
Need for Speed II
The Need for Speed
GAMESCOM 2019
PREZENTACJA NEED FOR SPEED 2019
Artykuły

Need for Speed Payback - Recenzja

Poprzedniej części Need for Speed, która ukazała się w 2015 roku zarzuca się wiele rzeczy: pozbawioną akcji fabułę, stosunkowo mały i zamknięty teren, trwającą non-stop noc czy niemrawą policję. Need for Speed Payback naprawia te i wiele innych kwestii, choć nie obyło się bez potknięć i jednego, sporego dzwonu.

Po przeciętnej fabule poprzednika, tym razem otrzymujemy historię z porządną dawką akcji, niczym z ostatnich części Szybkich i Wściekłych: kradniemy niezwykle drogiego Koenigsegga Regerę. Niestety, podczas ucieczki sami zostajemy oszukani i samochód trafia w ręce rządzącej miastem grupy, zwanej Familią. Prawowity właściciel Regery nie wsypuje nas, choć stawia jeden warunek: zemsta na Familii, z którą również nie ma najlepszych stosunków.

Niemego bohatera z poprzedniego Need for Speeda zastąpiły aż 3 zróżnicowane i bardzo wygadane postacie, które odzywają się nie tylko podczas przerywników filmowych, ale także w trakcie dowolnej jazdy i wyścigów reagując np. na wyprzedzanie przeciwników czy odległe skoki. To detale, ale wprowadzają w wyścigi życie - nie kierujemy samochodem z pozbawioną emocji kukłą, ale z żywą, reagującą na to, co się dzieje wokół niej postacią. Każdy z bohaterów specjalizuje się w określonych rodzajach wyścigów. Tyler to mistrz spritnów i dragów. Mac uwielbia drifty i off-road. Z kolei Jess jest specjalistką od pościgów i neutralizowania przeciwników. I choć każde z nich jest na sztywno przypisane do określonej konkurencji, to nie brakuje również misji, w których przełączamy się na bieżąco między nimi prowadząc co kilkadziesiąt sekund inny pojazd.

Akcja gry toczy się w Fortune Valley - to ogromny pustynny teren z wieloma kanionami i miastem Silver Rock wzorowanym na Las Vegas. Nowością w serii jest niemalże nieograniczona możliwość eksplorowania świata. Nie musimy już przemieszczać się drogami szczelnie ogrodzonymi przez barierki. Jeśli nie jest zbyt stromo, możemy bez przeszkód zjechać z utwardzonej nawierzchni i swobodnie pomknąć po pustynnych bezdrożach o dowolnej porze dnia i nocy. Przemierzając rozległe tereny Fortune Valley możemy się natknąć na wiele znajdziek. Są wśród nich dobrze znaczne z poprzednich odsłon billboardy, strefy prędkości czy skoki z ramp, ale jest też nowość w postacie wraków samochodów. Wygrywając kolejne wyścigi otrzymujemy informacje o lokalizacji pięciu wraków, z których możemy zmontować w pełni sprawne samochody. By tego dokonać, do każdego modelu musimy skompletować dodatkowe cztery części, których położenie wskazują niewielkie fragmenty map.


Need for Speed Payback Need for Speed Payback Need for Speed Payback

W Paybacku delikatnie zmodyfikowano sterowanie w stosunku do poprzednika - nadal jest arcade'owe, ale samochody już nie wpadają w poślizg na pierwszym lepszym zakręcie. Oczywiście, jeśli lubicie jak ja, każdy zakręt pokonywać bokiem, to jak najbardziej jest to możliwe dzięki kilku opcjom sterowania. Na kolejny plus należy zapisać tuning wizualny. Nie mam za złe Ghostom, że system edycji podzespołów wygląda identycznie jak w Need for Speed z 2015 r., bo jest najbardziej intuicyjny w serii i nie będzie mi przeszkadzało, gdy pojawi się w następnej odsłonie. Zwłaszcza, że studio znacznie zwiększyło liczbę dostępnych części i umożliwiło zaawansowaną modyfikację każdego spośród prawie 80 szczegółowo zaprojektowanych samochodów. I tu kolejne zaskoczenie: jeśli spodobała się Wam zróżnicowana pod względem osiągów i roczników lista pojazdów w Need for Speed (2015), to paybackową będziecie zachwyceni. Za sprawą Chevroleta Air Bel różnica między najstarszym, a najnowszym modelem przekracza 60 lat! Do tego po wielu latach do serii powróciły SUVy w postaci BMW X6 M czy Mercedesa-AMG G63.

Pościgi w Fortunę Valley można kochać i nienawidzieć. Wreszcie stróże prawa nie patyczkują się - pościgi są miodne i przypominają te z Most Wanted i Carbona! Radiowozy bardzo sprawnie i z zawziętością próbują nas zepchnąć na pobocze, unieruchomić impulsem elektromagnetycznym czy zramować przy pomocy jadących znad przeciwka opancerzonych furgonetek SWAT. Do tego dochodzą blokady oraz kolczatki. Niestety pościgi nie trwają w nieskończoność. Studio postanowiło pozbyć się radiowozów z jazdy dowolnej. Jeśli chcemy się zabawić z policją, musimy uruchomić jedną z kilkudziesięciu skrzynek-przynęt rozlokowanych w różnych częściach świata. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że te pościgi to nic innego jak próby czasowe z udziałem policji. Mamy wyznaczoną konkretną drogę i czas zwiększany przy przejeździe przez kolejne punkty kontrolne.

Na wstępie recenzji wspomniałem, że nie wszystko w Payback jest lepsze. Jednym z elementów, za które pokochałem poprzednią część był tuning osiągów. Mogliśmy wymieniać aż 21 części, które odblokowywały dodatkowe opcje tuningu. Były one dodatkowo opisane, co stanowiło pewną formę edukacji dla mniej doświadczonych fanów motoryzacji. Tuning osiągów w Paybacku to nic innego jak skok na nasze portfele. Przedstawiony jest w formie kart sześciu podzespołów, które możemy upgrade'ować przy pomocy kart z wyższym poziomem. Karty zdobywamy po wygraniu każdego wyścigu lub kupujemy w warsztacie za pieniądze z gry. Żeby nie było zbyt prosto, oprócz poziomów karty różnią się producentami. To dość ważna kwestia, ponieważ zgromadzenie trzech kart tego samego producenta dodatkowo zwiększa osiągi. Pojedyncze karty również mogą zawierać bonusy zwiększające moc podzespołów. Jeśli więc zależy nam na maksymalnej wydajności, to jesteśmy skazani do częstych odwiedzin warsztatów, bowiem ich asortyment jest rotowany co 10 minut. A jeśli nie chcemy czekać, możemy wymienić kartę na inną, losowo wybraną przez grę. Losowanie kosztuje 3 jednostki drugiej waluty. Tę walutę pozyskujemy ze sprzedaży kart oraz z tzw. dostaw. A z kolei dostawy zdobywamy w niewielkich ilościach w miarę postępu gry, a także kupujemy za prawdziwe pieniądze. Ten skomplikowany i nastawiony na losowość żywcem z gier free2play element spowodował, że warsztaty są jednym z ostatnich miejsc, do których podjeżdżam lub teleportuję się, co dodatkowo kosztuje mnie kilkaset $ waluty z gry.


Need for Speed Payback Need for Speed Payback Need for Speed Payback

Od ponad 10 lat w Need for Speed możemy grać z interfejsem w naszym ojczystym języku. W przypadku Payback EA Polska idzie o krok dalej i tym razem otrzymujemy profesjonalny dubbing. Polską mowę słychać zarówno w cutscenkach, rozmowach podczas jazdy, jak i w policyjnym radiu. Głosu użyczyło kilkadziesiąt osób, wśród nich Joanna Jędrzejczyk, O.S.T.R i Piotr Stramowski. Z początku czułem się nieswojo, ale po kilku wyścigach bardzo polubiłem rozszerzoną lokalizację, szczególnie że bohaterowie podczas wyścigów bywają bardzo rozmowni. Jedyną rzeczą, która przeszkadzała mi w tłumaczeniu to przekłady nazw Lig. Pomijam fakt, że nazw własnych nie powinno się tłumaczyć, to jeszcze sam przekład w tym przypadku był dość kulawy. I tak ścigamy się z Zablokowanym Drążkiem czy Huk-Bombą. Wracając jeszcze do dźwięków. Lista utworów jest dość zróżnicowana, choć nie rzuca na kolana. Daleko jej do pierwszego Most Wanted czy choćby The Run, którego ścieżka dźwiękowa moim zdaniem bardziej pasuje do klimatów pustynnego Forune Valley.

Odkąd serią zajmuje się Ghost Games, ma ono problemy ze stworzeniem trybu multiplayer na miarę tego z Most Wanted produkcji Criterion Games. W dwóch poprzednich produkcjach otrzymaliśmy AllDrive, który spajał tryb single z multi. Niby od 2015 roku mamy powrót Speedlist, ale mam wrażenie, że wciąż ten tryb jest tworzony po omacku. Brak różnorodności wyzwań, z jakimi mieliśmy do czynienia w Fairhaven, a także brak swobodnej jazdy między kolejnymi wyścigami to nie jest to, na co czekaliśmy.

Na koniec warto wspomnieć o grafice i wydajności. Gra ma niemalże identyczne wymagania co prawie dwuletni Need for Speed. Po części jest to zasługa coraz lepszej optymalizacji silnika Frostbite, który towarzyszy grom EA od kilku lat i z każdym rokiej staje się coraz bardziej doskonały. Z drugiej strony gra wygląda na pozbawioną graficznych wodotrysków. Miasto wygląda pięknie, ale i zarazem sztucznie poprzez nadmierną sterylność. Z oczywistych względów nie doświadczymy tu kałuż nadających miastu ponurego klimatu, z którymi mieliśmy do czynienia w poprzedniej odsłonie. Widać natomiast rezygnację przez Ghost Games z bardziej gęstego ulokowania naturalnych miejskich niedoskonałości jak porozsypywane śmieci, czy wyrastającej w pęknięciach płyt chodnikowych trawy. Zdecydowanie lepiej prezentują się samochody, które są zaprojektowane z najmniejszymi szczegółami.


Need for Speed Payback Need for Speed Payback Need for Speed Payback

Podsumowując, Need for Speed Payback jest bardzo udaną grą. Nie jest to najlepszy Need for Speed w historii, ale do tego tytułu brakuje już niewiele - moim zdaniem Payback plasuje się tuż za podium. Widać, że deweloperzy stanęli na wysokości zadania i naprawili wiele bolączek z poprzedniej odsłony. Otrzymaliśmy pełną akcji fabułę, jeszcze większą i bardziej zróżnicowaną listę samochodów z ulepszonym tuningiem wizualnym, ogromny, otwarty świat i agresywną policję. Do pełni szczęścia brakuje tylko przywrócenia tuningu osiągów z poprzedniej odsłony oraz niewielkiej poprawy w pościgach i multiplayerze.


Kopię gry dostarczył wydawca - Electronic Arts Polska

Inventer89 01. luty 2017 784 czytania 0 komentarze Drukuj

0 komentarze

Zostaw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Brak komentarzy. Może chcesz dodać swój?

Ostatnio poruszane tematy
 TematOstatni post
Witam :)
w Przedstaw się
23 1 AreQ
17-07-2019 00:05
własna playlista w grze
w Need for Speed Rivals
36 1 Inventer89
11-07-2019 19:22
Nie można zmienić sterowania
w Need for Speed (2015)
154 4 fallout5450
22-06-2019 12:06
Porzucone samochody
w Need for Speed Payback
222 3 michciu1907
19-06-2019 17:16
Problem ze sterowaniem w menu
w Need for Speed Carbon
109 4 michciu1907
17-06-2019 15:27
Problemy z Carbonem
w Need for Speed Carbon
88 0 Masno
13-06-2019 13:39
Porzucone samochody
w Need for Speed Payback
166 4 werner24
10-06-2019 18:53
Piosenka dnia
w Muzyka
342371 1408 Radzio
01-06-2019 17:49
Problem z kierownicą
w Need for Speed Most Wanted
89 0 Wafelek135
30-05-2019 17:45
Gdzie kupić?
w Need for Speed Underground 2
337 9 Inventer89
22-05-2019 06:55
Shoutbox
Musisz się zalogować, aby opublikować wiadomość.
G
Gwozdek3 dni temu
No dokładnie, aż mnie gęsia skórka brała, jak słuchałem tego Tylera. Fajne są wyścigi terenowe, mapa i lista aut, ale te dwie rzeczy wcześniej wspominane, skutecznie mnie odpychają.
crizu
crizu3 dni temu
W paybacku nie podobaja mi sie dialogi, nie wiem czy tylko w polskim tlumaczeniu tak dennie brzmia... ale rozmowy miedzy postaciami w tej grze sa dla mnie na poziomie gnojkow z podstawowki
G
Gwozdek3 dni temu
Payback to najmniej lubiana przeze mnie odsłona. Serio, przy Undercoverze lepiej się bawiłem. Żenująca fabuła (cały motyw 'zemsty' taki z ... sami wiecie Smile) i głupie losowanie części swoje zrobiły.
A
AreQ4 dni temu
Złożyłem kompa za 2k +stare GPU tylko po to, żeby Payback działał. Skoro już grę kupiłem i nie mogłem zwrócić, to pasuje pograć, co nie?
Inventer89
Inventer894 dni temu
Minimum 30 FPS... marzenie ściętej głowy Grin No ale jeszcze 2-3 miesiące Smile Na razie szukam obudowy
crizu
crizu4 dni temu
a tak to okolo 80
crizu
crizu4 dni temu
to ja w krytycznych momentach mam 30FPS Pfft
Inventer89
Inventer894 dni temu
Ja też zmieniam. 15 FPSów podczas pościgów, to ciut za mało Smile
Radzio
Radzio4 dni temu
Dlatego ja gram na konsoli Grin Na PS3 przeszedłem 7 odsłon NFS. A co przerażające - na PS4 zaledwie 2 części! Tegoroczna będzie 3cia, a następna w 2021 roku to już PS5.
crizu
crizu5 dni temu
Na moim PC juz chyba nie pogram w nowego Payback ledwo daje rade
Inventer89
Inventer895 dni temu
Taki cykl życia portali danych serii Smile
Radzio
Radzio5 dni temu
Ożyje jak pokażą nowego NFS Wink
crizu
crizu5 dni temu
Czy to forum jeszcze zyje ?? Smile
Danio
Danio7 dni temu
Ciekawe czy jeszcze w lipcu coś powiedzą czy nadal cisza
Inventer89
Inventer897 dni temu
Trochę z tego licznika zrobiło się odliczanie do końca wakacji Smile
Inventer89
Inventer8910 dni temu
:O Ło Panie! Siema!
Sudri
Sudri11 dni temu
Akuku
Inventer89
Inventer8918 dni temu
Ben Walke jest na wakacjach, więc będzie ciężko
Radzio
Radzio19 dni temu
Jeszcze tylko 50 dni xd
Danio
Danio19 dni temu
Mogliby już coś powiedzieć o NFS więcej w pierwszej połowie lipca, ile można czekać Pfft
Inventer89
Inventer8929 dni temu
Siemanko Smile
Radon
Radon29 dni temu
Siemano ;D
Inventer89
Inventer891 miesiąc temu
Jest zbyt małe zainteresowanie. Zawsze się dziwiłem - po co się instaluje ten mod w przypadku obsługiwania rozdzielczości 16:9.
MadaFaster
MadaFaster1 miesiąc temu
będzie window mode dla prostreeta do pobrania w sekcji download?
Lee Rover Fural
Lee Rover Fural1 miesiąc temu
Rozwiązanie może i ciekawe, ale ile pokazują na targach i trailerach a ile faktycznie do gry zostanie zaimplementowane? Tak samo na pierwsze "Psy" był hajp a wyszła średniawa.
Ostatnie komentarze
Ostatnio dostępni
Luqgreg
Luqgreg
msg
E
ever27
msg
E
eldonb0a
msg
S
scarface964
msg
A
AreQ
msg
G
Gerhard447
msg
Pirr
Pirr
msg
M
MadMax14
msg
michciu1907
michciu1907
msg
Inventer89
Inventer89
msg
Nissan
Nissan
msg
K
kacper1255
msg
M
Mvniek
msg
O
OBIONE
msg
Albercikowski
Albercikowski
msg
A
Awhsest
msg
M
Miki1357
msg
crizu
crizu
msg
Radzio
Radzio
msg
L
Lloyd
msg
N
Nemmm21
msg
D
danioXD
msg
D
davec9a
msg
R
RaKu
msg
D
DesterloW
msg
Ankiety
Podoba Ci się nowa odsłona NFSZone.pl?